U bent hier: Home / Cursussen / Voor individuen / Vertellen met en voor kinderen

Vertellen met en voor kinderen

Vertellen met en voor verschillende leeftijden en doelgroepen kinderen.

Kinderen vertellenBij het luisteren naar verhalen ervaren kinderen één van de basisfuncties van taal. Het beleven van een voornamelijk in taal uitgedrukte boodschap. Zich daarop te concentreren en deze boodschap te ontrafelen.
Niet een dagelijkse handeling of situatie bepalen de betekenis, maar tijdens het vertellen maakt taal het plotseling mogelijk om fantastische-, abstracte- of eenvoudigweg "andere" werelden te beleven.
Kinderen kunnen, op basis van die ervaringen met de vertelkunst, vervolgens het vermogen trainen om hun eigen leefwereld in taal te schilderen.
In deze workshop onderzoeken we op welke manier deze beide peilers, "het vertellen aan kinderen" en "het vertellen met kinderen", in onderwijs, bibliotheek en sociaal-werk te concretiseren zijn.

Vertellen aan kinderen

De workshop start bij het vertellen aan kinderen. Aan de hand van een bekend verhaal kijken we naar onderstaande, drie, belangrijke vertelvragen en proberen de antwoorden aan de hand van dat verhaal te praktiseren.

  • Welke vertel-behoeften hebben kinderen uit verschillende leeftijdsgroepen (kleuters, onderbouw, bovenbouw en tieners)
    • Wat betekent dat voor de inhoud van mijn verhaal?
    • Hoe pas ik een verhaal aan?
    • Wat betekent dat voor de taal van mijn verhaal?
    • Waar liggen de grenzen van de mogelijkheden?
  • Hoe kan ik het luister-vermogen van kinderen trainen?
    • Wat betekent dat voor de organisatie van de vertelactiviteit?
    • Welke motiverende technieken kan ik inzetten?
  • Hoe ga ik vanuit een verhaal om met zeer actieve of inactieve kinderen in de groep?
    • Welke manieren zijn er om rust te creëren?
    • Wat kan ik doen om kinderen bij het verhaal te betrekken?

Vertellen met kinderen

Het tweede gedeelte van de workshop is gewijd aan het vertellen met kinderen. Hierin bekijken we een aantal praktische werkvormen om het vertellen met kinderen in praktijk te brengen.

  • De verteltafel.
    Een beeldende werkwijze om het navertellen van verhalen vorm te geven.
  • De vertelpantomime.
    Mee-vertel-theater dat kinderen vertrouwd maakt met de opbouw van een verhaal.
  • De Kamishibai.
    Het Japanse verteltheater Kamishibai als middel om kinderen gedeelten van een verhaal zelf te laten vertellen.
  • De verhalenclub.
    Een oefenprogramma voor kinderen die hun eigen verhaal willen vertellen.
  • Het Flanelbord.
    Bekend vanuit de ouderwetse kleuter- of zondags-school. Een ideaal hulpmiddel om een verhaal te ondersteunen met de uitbeelding van het tafereel.

Deze werkvormen worden voorgesteld en kort uitgeprobeerd, waarbij natuurlijk aandacht is voor vragen over de didactische omzetting.

Spelend vertellen met kinderen

Op een speelse manier, samen met elkaar, verhalen beleven en creëren.
Vertelspelen zijn in staat voor om jonge, maar ook oudere kinderen, verhalen vertellen toegankelijk te maken.
Spelen creëert: een actieve betrokkenheid; een alsof realiteit met een duidelijke verbinding met de werkelijkheid; zorgt voor plezier en een open atmosfeer.
Kinderen spelenIn het derde gedeelte van de workshop onderzoeken we de verbinding tussen spelen en vertellen.

Aan de orde komen onder meer:

  • Bewegingsspelen en rijmen voor jonge kinderen
  • Verhaal- en taal-spelen
  • Handenarbeid en vertellen
  • Rollenspelen voor oudere kinderen
  • Vertelgezelschapsspelen

Ook deze activiteiten worden voorgesteld en natuurlijk gezamenlijk gespeeld.